Egy reklámajándék csak akkor tekinthető reklámajándéknak, ha el van látva a cég logójával. Hiszen hiába adnánk valakinek például egy tollat, mondván, hogy ez a cég ajándéka, és reméljük, hogy erről majd mindig eszébe jut a cégünk, nem valószínű, hogy beváltaná a hozzá fűzött reményeket. Viszont ha egy terméket ellátunk a saját emblémánkkal, az magáért beszél. A cégünk profiljába legjobban illő termék kiválasztását követően érdemes körültekintően megtervezni, hogy azon milyen eljárással, mekkora méretben tudjuk elhelyezni az emblémánkat. Nézzük meg milyen technikák léteznek, és milyen anyagoknál mit érdemes alkalmazni.
Mikor éri el a célját egy reklámajándék?
A reklámajándék előnye
A reklámajándék az egyéb marketing célú hirdetésekkel szemben azért praktikus, mert egy viszonylag kisebb költségből hosszabb távon tudja hirdetni a cégünket. Amíg egy plakát, újsághirdetés, TV- rádió reklám csak egy átmeneti időszakon keresztül viszi a hírét a márkának, addig a reklámajándékok éveken keresztül megjeleníthetik a cégünk logóját, elérhetőségét. Ezenkívül pozitív üzenetet is hordoz magában ez a gesztus: a célközönség nem felejti el könnyedén, hogy milyen érzéseket keltett benne egy jól sikerült ajándék. Ezzel pedig egy lépéssel közelebb kerülünk ahhoz, hogy elköteleződjenek a cégünk felé.
Milyen a jó reklámajándék?
Akkor igazán hasznos egy reklámajándék, ha nem egy fiók aljában fog pihenni, nem kerül mindjárt a szemétbe, és persze nem válik azonnal használhatatlanná Olyan ajándék ötleteken érdemes gondolkodni, amik valóban praktikus, mindennapi használati tárgyak. Például a bögréket, tollakat, kulacsokat mindenki szereti, mindig szem előtt vannak, így folyamatosan beteljesítik a céljukat, és hirdetik a cégünket.
Az is fontos, hogy a céges ajándék passzoljon a cég profiljába, az a legjobb, ha kapcsolódik a cég tevékenységéhez, hiszen ezáltal könnyen lehet asszociálni róla a márkánkra. Mivel az a célunk, hogy egy ilyen promóciós termék minél tovább reklámozzon minket, fontos, hogy kiváló minőségűek és tartósak legyenek. Az is kifejezetten hasznos, ha sikerül a megszokottól eltérő, figyelemfelkeltő terméket választani, vagy ha a rajta elhelyezett logó, felirat, annak a színe, formája teszi különlegessé. Meg kell találni az egyensúlyt, hogy elég feltűnő legyen az emblémázás, de mégis igényes.
Különböző események, rendezvények alkalmából is adhatunk céges ajándékokat, de ilyenkor oda kell figyelni, hogy passzoljon az alkalomhoz, évszakhoz. Téli sapkát nem szokás osztogatni egy strandfesztiválon, mint ahogy télen nem szerencsés frizbivel meglepni a potenciális ügyfeleket.
Miért fontos egyedivé tenni a reklámajándékunkat?
A reklámoknak az a feladatuk, hogy feltűnőek és megjegyezhetőek legyenek. Lényeges, hogy megakadjon rajtuk az emberek tekintete, összekössék a cégünkkel, illetve meg is jegyezzék azt. A reklámajándékoknál ezt úgy tudjuk legjobban elérni, ha egyedivé tesszük azt, feliratokkal, mintákkal, emblémánkkal. Itt is fontos, hogy ne legyen a márkánktól eltérő üzenete, stílusa a mintáknak.
Ismerd meg az emblémázási technikákat
Ahhoz, hogy ki tudjuk választani, milyen eljárással szeretnénk felhelyezni az emblémánkat a promóciós termékünkre, ismernünk kell az emblémázási technikákat. Ez azért lényeges, mert ugyanarra a felületre akár többféle eljárással is felhelyezhetjük a logónkat, vagy egy feliratot, képet, de mindegyik másképp fog kinézni, másfajta megjelenése lesz.
Tamponnyomás
Ez az egyik legrégebben használt technológia a minták elhelyezésére. Nagy előnye, hogy szinte bármilyen felületen használható, legyen szó akár fáról, üvegről, fémről, vagy műanyagról. Vannak korlátai is, mivel a nyomófejek mérete befolyásolja azt, hogy mekkora felületre vagyunk képesek vele nyomtatni. A tamponnyomás nagyon apró minták kivitelezése nem lehetséges, ezen kívül összesen 5 színt tudunk vele megjeleníteni. Így bonyolultabb képek elhelyezésére nem alkalmas.
Szitanyomás
Többféle szitanyomási technikát is megkülönböztetünk, például van olyan, ahol a festéket közvetlenül a felületre is fel lehet vinni, egy másik eljárás során pedig egy speciális papíron keresztül kerül felhelyezésre. A szitanyomást leggyakrabban textil termékek esetén alkalmazzuk, de vászon táskákra, kabátokra, pólókra, esernyőkre is lehet vele mintákat elhelyezni. Ezzel az eljárással többszínű nyomatot is készíthetünk, és néhány felületen akár más technológiával kombinálva még egyedibb mintákat is létrehozhatunk.
Lézergravírozás
A lézergravírozás egyik nagy előnye, hogy bármilyen felületen alkalmazható. Egészen biztosan nem kopik le az embléma, hanem a termék teljes élethosszán keresztül megmarad, hiszen az eljárás során beleég a felületbe. Mivel lézersugarakkal történik a gravírozás, így kisméretű logó esetén is pontos, jól kivehető, jól olvasható mintát lehet készíteni. Többféle lézertípust különböztetünk meg.
Lézertípusok
- CO2: Ez egy gáz-lézer típus, ami alkalmas lézervágásra és gravírozásra is. A többi lézerrel szemben, ezzel lehet szerves anyagokra (pl. fa, bambusz) üvegre, és szilikon bevonatú anyagokra is gravírozni.
- YAG: Változtatható energiájú és frekvenciájú lézerfény. Bármilyen bevont anyagot lehet vele emblémázni, de leginkább fémen és műanyagon szoktuk használni, mint például a kulacsok, flaskák, kulcstartók. A gravírkép nem belevésődik az anyagba, hanem felületi hőkezeléssel jelenítődik meg.
- Fiber: Ennél az eljárásnál egy speciális fém tálcára tesszük a terméket, azzal együtt megy abba a gépbe, amiben a gravírozás megtörténik. Ezesetben viszont van egy mérethatár, aminél nagyobb tárgyat már nem képes befogadni a gép. Leginkább tollak, pendrive-ok, kulcstartók gravírozására használjuk.
Transzferszita
A transzferszita különlegessége, hogy nem közvetlenül a felületre nyomjuk rá a tintát, hanem először egy speciális papírlapra lesz felvíve, és utána azt vasaljuk az anyagra. Ebben az esetben az embléma méretét a vasalófej nagysága is befolyásolja. Az eljárásnak az az előnye, hogy vékony vonalak, aprólékos minták is nagyon jól megjeleníthetőek a segítségével.
Hímzés
Ezt az eljárást valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, de nyilván nem szorgos nagymamák kezeinek munkájával kerülnek a minták az anyagokba, hanem egy speciálisan tervezett hímzőgép segítségével. Ez a gép digitális hímzésmintákat olvas be, és az alapján kerül az embléma a termékre.
Kerámiadekor
A kerámiadekor úgy készül, hogy a mintát szitanyomással, színenként felvisszük egy papírra, majd ezt még nedves állapotában ráhelyezzük a kerámia felületre. Ezután a termék egy kemencébe kerül, ahol a hő hatására ráég az embléma.
Matricázás
Ezt a módszert akkor alkalmazhatjuk, ha a termékek emblémázásánál képeket szeretnénk használni. Mivel az eljárás során négyszínnyomást használnak, így ezzel bármilyen szín előállítható. Praktikus azokban a helyzetekben, amikor a termék emblémázása bonyolult lenne, viszont matricázással könnyebben megoldható.
Szublimáció
Ezzel az eljárással nagyon részletes, ultramagas felbontású képeket lehet készíteni. A tintát képpontoként viszik fel egy speciális papírra, majd egy hőprés segítségével nyomják rá a felületre. A magas hő hatására a festék gőzzé válik, és beleég az anyagba. Ennek köszönhetően így egy nagyon élénk színű, és hihetetlenül tartós mintát eredményez. Ennek a technikának a hátránya, hogy csak fehér felületen használható.
UV nyomtatás
Az egyik legszélesebb körben használható nyomtatási eljárás. A nyomtatófejek közvetlenül a felületre, képpontokként viszik fel a tintát, így egy magas felbontási képet kaphatunk. UV-LED lámpák szárítják meg rétegenként a tintát, aminek hatására a festék azonnal polymerizálódik. A végeredmény egy nagyon tartós, részletes és színgazdag kép. Ennek az eljárásnak az előnye, hogy egy fehér réteg alányomtatásával, még az alapvetően sötét felületeket is élénk, színes képeket lehet megjeleníteni.
Ezeket a szempontokat vedd figyelembe az emblémázásnál!
Mielőtt egy nagyobb mennyiséget vásárolnánk valamilyen céges ajándékból, érdemes mérlegelni, hogy emblémázás szempontjából is biztosan megfelel-e majd az elképzeléseinknek. Mik azok a szempontok, amikre érdemes odafigyelni?
Méret
A céges ajándék mérete meghatározza, hogy mekkora emblémázható felülete van. Elfér rajta a cég logója, neve, esetleg - ha van olyan - a szlogenje is? Tisztázzuk, hogy mit szeretnénk feltüntetni rajta.
Forma
Nem csak a termék mérete, de a formája is befolyásolja, hogy mennyire jól lehet a cég emblémáját elhelyezni rajta. Például egy henger alakú tollon nem biztos, hogy jól kivehető egy részletesebb logó.
Háttérszín
Mivel sok esetben a cég logójának, vagy az egész márkának van egy meghatározott színvilága, fontos, hogy olyan színű terméket válasszunk, ami ezzel harmonizál. Hiszen brand építés szempontjából fontos, hogy folyamatosan kommunikáljuk a márka színeit is, azt is összekapcsolhassák a cégünkkel a vevők, amint meglátják.
Anyag
A kiválasztott termék anyaga nagyban megszabja, hogy milyen eljárás alkalmazható rajta az emblémázás során. Értelemszerűen egy céges pólót nem lehet lézergravírozni. Esetleg az is probléma lehet, hogy bizonyos fémes színek nem passzolnak a cég logójához, például az ezüst, arany, fémes szürke.
Napjainkban igazán népszerű céges ajándékoknak minősülnek a pendrive-ok és a bluetooth-os hangszórók. Modernek, hasznosak és kitűnnek a megszokott reklámajándékok tömegéből. Cégként ugyanakkor számos más reklámajándékkal is elérhetjük célunkat, ám minden esetben igaz: az emblémázásnál arra kell figyelni, hogy olyan helyre helyezzük el a logónkat, ahol a leginkább látszik. Legyen feltűnő, de azért ne ízléstelenül tolakodó, mert az visszájáratüthet. Nem érdemes túl sok feliratot, mintát sem elhelyezni a termékere, mert a zűrzavarban elveszhet a logónk. Egy esztétikus, letisztult, de határozott megjelenítésű emblémával elérjük a célunkat, és olyan érzést közvetít a cégünkről, ami segítségünkre van a lojális ügyfélkör megteremtésében.