Hogyan támogathatod az értékesítést ajándékokkal, és hogyan küldheted ki őket?

Hogyan támogathatod az értékesítést ajándékokkal, és hogyan küldheted ki őket?

Az ajándékozás az üzleti életben főleg a pszichológiáról szól. Ha megajándékozunk valakit, akkor úgy érzi, neki is adnia kell valamit nekünk. Ez pedig később bizalmat teremt kettőnk között, és "a foglalkozás elérte célját": megszületik az üzlet.

Az ajándékozás az üzleti életben főleg a pszichológiáról szól. Ha megajándékozunk valakit, akkor úgy érzi, neki is adnia kell valamit nekünk. Ez pedig később bizalmat teremt kettőnk között, és "a foglalkozás elérte célját": megszületik az üzlet.

Ezt a bizalmat nem lehet egy egyszerű tollal, jegyzettömbbel vagy millió egy tucat ajándékkal elérni. A (leendő) ügyfélnek azt kell éreznie, hogy a fejébe látunk, törődünk vele és időt, energiát fordítottunk az ajándékra. Épp ezért kell az értékesítési ajándékot személyre szabni, „perszonalizálni”.

De miről is beszélünk, amikor értékesítést támogató ajándékra gondolunk?

Már a nevéből is ki lehet következtetni, hogy ezek az ajándékok tulajdonképpen az értékesítést segítik elő, legyen szó termékről vagy szolgáltatásról. Vagyis az értékesítést támogató ajándékok a sales legfőbb fegyverei lehetnek, ha a kreatív csapattal ügyesen választjátok őket meg.

Hogyan válasszuk ki a támogatói ajándékot?

Létezik a marketingben egy ún. buyer persona, aki a célközönségből kiragadott, kitalált fiktív személy. Mielőtt bármiről is ötletelni kezdenénk, a buyer personát kell kialakítanunk.

A buyer persona felépítése

Először is ki kell találnunk, hogy a fiktív személyünk:

  • milyen nemű,
  • mi a neve,
  • hány éves,
  • egy titulust,
  • hogy mekkora és milyen cégnél dolgozik
  • hol lakik,
  • mekkora a jövedelme
  • van-e a családja,
  • mi a legmagasabb végzettsége,
  • mik a céljai, kihívásai,
  • mitől fél, mi a legnagyobb problémája
  • mi a legfőbb félelme,
  • mi a hobbija, mivel foglalkozik szívesen,
  • mit olvas, milyen blogokat, netes oldalakat böngészik szívesen.

Ha felépítjük ezt a személyt, akkor meg tudjuk határozni a célközönségünket: azt, hogy kinek fogunk eladni.

További plusz infókat szerezhetünk akkor, ha Instán, LinkedInen vagy Facebookon is keresünk konkrétan ilyen típusú személyeket.

Inspiráldóhatunk arról, hogy mit osztanak meg, mi fontos számukra, kit kedvelnek, szeretnek-e utazni, mi a hobbijuk, van-e háziállatuk, stb.

Ha ismerjük őket annyira, tudjuk, mi a kedves számukra, mivel töltik a szabadidejüket, akkor már nem lesz problémánk az ajándékkal kapcsolatban sem.

Társadalmi célok

Amennyiben a potenciális ügyféljelölt az Y-, vagy a Z-generáció tagja, úgy érdemes az ajándékozást összekötni egy fontos társadalmi, környezetvédelmi üggyel. A fiatalabb generációnak ugyanis fontos, hogy a cégek ne csak magukra és a profitra fókuszáljanak, hanem távlati célokban, fenntartható módon gondolkodjanak.

Ha már megvan a legjobb, értékesítést támogató ajándék, akkor is csavarjunk egyet a dolgon, és további adalékként adjunk hozzá egy fontos ügyet.

Ötlet: a Miir például prémium hőtartós poharakat árul, számukra fontos a vizek védelme illetve a fenntartható jövő. Épp ezért a tumbler vásárlásával egy-egy ilyen projektet támogathat a vásárló.

Viszont a varázslat inkább a megvalósításban rejlik: a kulacs alján található egy tracking kód, amelyet regisztrálni kell. Ezután pedig követni tudjuk a pénz útját, és láthatjuk, hogy a segítségünkkel milyen projektet valósítottak meg, és mekkora összegben.

Földrajzi elhelyezkedés

Mindenki kötődik a saját szülőhazájához, bármilyen messze is élünk tőle. Ha olyan ajándékot adunk, amivel összekötjük az ügyfelet a hazájával, akkor kellemes emlékeket idézünk fel benne: a gyermekkort, a szülőket, a nagyszülőket - és egy csomó, talán már el is felejtett élményt.

Ötlet: lehet egy egyszerű ajándékkosár is reklámajándék, ha jó ötlettel van feltöltve. Csempésszünk a kosárba hazai ízeket, csokikat, fűszereket, vagy kézműves tárgyakat - és garantált a siker.

Személyre szabott üzenet - kézzel írva

Mindenki szívesen olvas kézzel írott üdvözlőlapot, hiszen azt sugallja, hogy valóban fontos az, akinek küldjük. Egy kézzel írott levél emberi arcot ad a vállalatunknak, és azt sugallja a leendő ügyfélnek: ez nem csak egy sima marketingfogás, itt tényleg megbecsülnek majd. Ez az üzenet pedig akkor a legjobb, ha az ajándék része.

Ötlet: például, ha megtudjuk, hogy a leendő ügyfelünk szeret túrázni (egy kis Facebookos kutatás után), akkor küldhetünk neki egy hasonló levelet:

"Kedves XY,

úgy értesültünk, hogy szeretsz túrázni, így azt gondoljuk, örülni fogsz ennek a strapabíró hátizsáknak. A rekeszbe meglepetés kulacsot is tettünk, szeretnénk ha minél kevesebb PET palackot látnánk az út szélén, gazdátlanul heverve.

Üdvözlettel,

Z

Vezérigazgató"

Egy ilyen levélben minden benne van: a társadalmi felelősségvállalás, a személyre szabott ajándék, és a praktikum is.

Szívesen segítünk

Megvalljuk őszintén, mi sem vagyunk könnyű helyzetben, hiszen pontos, személyre szabott ajándékötletet csak úgy tudnánk adni, ha ismerjük a potenciális ügyfelet. Viszont szívesen segítünk, ha bármilyen kérdésed van, netán ötletre lenne szükséged.