Hogyan támogasd reklámajándékokkal az etikus ügyeket?

Hogyan támogasd reklámajándékokkal az etikus ügyeket?

Az etikus marketing nem (vagy nem csak) a terméket, szolgáltatást állítja a fókuszba, hanem egy társadalmi, környezeti problémát, amit meg akar oldani. Ez a probléma kapcsolódhat szorosan a márkához, de az is lehet, hogy a cégvezető érez személyes felelősséget egy-egy probléma iránt.

Egyre gyakrabban találkozni olyan kezdeményezésekkel, amik egyszerre tűnnek marketingfogásnak és társadalmi szerepvállalásnak. Hogy melyikről is van szó, nagyon nehéz eldönteni (tipikusan a tyúk volt előbb, vagy a tojás-esete), de talán nem is nagyon kell. Hiszen a társadalmi, környezeti felelősségvállalás a cégek, vállalkozások részéről egy win-win szituáció. Egyrészt megszólíthatsz olyan potenciális ügyfeleket, akik eddig nem figyeltek a márkádra, másrészt pedig tényleges társadalmi vagy környezeti értéket teremthetsz (és persze extra profitot realizálhatsz).

De mit is jelent ez a gyakorlatban? Milyen reklámajándékokkal, termékekkel, és hogyan tudod ezt a hasznodra fordítani? A cikkben bemutatjuk, hogy mi is az az etikus marketing, illetve konkrét tippeket adunk arra, hogyan (és milyen eszközökkel) profitálhat ebből a céged.

Mi köze a faültetésnek a marketinghez?

Számos kutatás alátámasztotta már, hogy az ún. Y-generáció tagjai (akik 1980 és 1995 között születtek) sokkal fogékonyabbak a társadalmi, környezeti problémákra, mint az előző generációk.

Mivel az "ipszilonosok" már a munkaerőpiac jelentős százalékát teszik ki, így nagyon nagy hiba lenne kihagyni az etikus marketinget, mint niche-t (vagy másnéven piaci rést).

De mi az az etikus marketing?

Az etikus marketing nem (vagy nem csak) a terméket, szolgáltatást állítja a fókuszba, hanem egy társadalmi, környezeti problémát, amit meg akar oldani. Ez a probléma kapcsolódhat szorosan a márkához, de az is lehet, hogy a cégvezető érez személyes felelősséget egy-egy probléma iránt.

Ez persze így lehet, hogy kicsit nehezen megfogható, de nézzünk is rá konkrét példákat!

Példa 1.

Amennyiben például bambuszból készült tárgyakat (karórát, napszemüveget, fogkefét satöbbi) árulsz, úgy a legcélszerűbb az erdők, a fák védelmével összekötni az etikus marketinget. Például egy napszemüveg megvásárlása esetén 2 fát ültettek, egy bambusz fogkefénél egyet és így tovább.

Példa 2.

De az is lehet, hogy étterem tulajdonosként zavar téged a szemetelés, és úgy érzed, valamit tenned kell ez ellen. Viszont ezt a szolgáltatást nehéz bármilyen módon összekötni a felelősségvállalással. Ebben az esetben például rendezhetsz szemétszedéseket a környéken hétvégente, a résztvevőket pedig meghívhatod egy ingyen ebédre az éttermedbe.

Hosszú távon mindkét ügynek meglesz a pozitív hatása, hiszen az emberekből jó érzést vált ki, így erősíti a céged pozitív megítélését, vállalati imidzsét.

Photo by Annisa Ica / Unsplash

Miért jó, ha egy etikus ügy mellé állsz?

Ahogy a fenti példákból is nagyon jól látszik, sokkal közvetlenebb, sokkal emberibb kapcsolat alakul ki az ügyfeleid és közted (az emberek pedig imádják ezt).

Ennek pozitív hozománya, hogy:

  • pozitív lesz a márkád megítélése
  • nagyobb lesz a márkahűség
  • "emberibbé", kézzelfoghatóvá teszi a márkádat
  • jó hatással van a kollégákra, az ott dolgozókra is, hiszen motiválja őket
  • és persze ez nem kis versenyelőnyt jelent a konkurenciával szemben.

Hogyan válaszd ki a nemes ügyet, ami mellé odaállsz?

Keress személyes motivációt

A legjobb az, ha egy problémát a szívügyednek érzel, hiszen ezt semmilyen marketing nem képes pótolni. Ugyanakkor meg kell találnod a kapcsolódási pontot a márkáddal, és az ügyfeleiddel. Ez elsőre nem egyszerű feladat, de nem is lehetetlen.

Mit szeretne a vásárlód?

Ha nem tudsz dönteni az ügyek mellett a legegyszerűbb, ha megkérdezed a célközönséged. Hozz létre egy Facebook-szavazást, e-mail kampányt vagy akár egy egész weboldalt, így megláthatod, hogy a vásárlóid milyen nemes célt támogatnának szívesen.

Keress nonprofit szervezeteket

Rengeteg olyan nonprofit szervezet van, akik a legkisebb segítségnek is örülnek, és hatalmas munkát végeznek nap mint nap. Ha már megtaláltad a nemes ügyet, mindenképp keress meg egy szervezetet, és beszéljétek meg a részleteket.

Milyen reklámajándékokat használhatsz fel a kampányaidhoz?

Minden összeállt, és már csak reklámajándékra van szükséged?

Mi, a Spark Promotions kiemelten fontosnak tartjuk a társadalmi szerepvállalást. Épp ezért az Eco termékeink kizárólag fenntartható forrásból származnak, ráadásul műanyagmentes, újrahasznosított csomagolásban érkeznek.

Most pedig mutatunk 3 ötletet, hogyan valósíthatod meg a kampányodat!

#1 Pamutból készült táskák, szatyrok

Az eldobált műanyag szatyrok, táskák finoman szólva sem nyújtanak túl szép látványt, ráadásul 200-1000 év, mire lebomlanak. Jó alternatíva lehet erre az esetre a pamutból készült táska és szatyor.

A logóddal ellátott, fenntartható táskák pozitív márkaüzenete a boltokban és az utcán is jól láthatóvá teszi, hogy a céged komolyan gondolja a műanyagok elleni harcot.

Hogyan használd a kampányodban?

A logód mellett szükség van egy mellbevágó üzenetre is.

Például: “Pamut=3-6 hónap lebomlási idő, műanyag szatyor=200-1000 év”. Olyan számokra, tényekre van szükség, amikre az ember felkapja a fejét és megmutatják, hogy egy kis odafigyeléssel bizony mi, egyszerű vásárlók is sokat tehetünk a bolygó védelme érdekében.

#2 Újrahasznosított PET palackból készült esernyő

A PET palack újrahasznosítható, ennek ellenére sajnos rengetegen dobálják el őket az út mentén, vagy rosszabb esetben a tavainkban, folyóinkban kötnek ki.

Épp ezért az újrahasznosított PET palackból készült esernyőt könnyedén összekötheted a vízzel, amit felhasználhatsz a kampányodban.

Hogyan használd a kampányodban?

“Ha eldobsz, megázol, ha újrahasznosítasz - megvédelek”

/PET palack/

Az idézet egyrészt vicces, mert olyan, mintha egy PET palacktól származna - másrészt viszont elgondolkodtató.

Ráadásul senki sem mondaná meg egy újrahasznosított esernyőről, hogy PET palackból készült. Pont ezért meg kell mutatni, hogy igenis van értelme az újrahasznosításnak.

“10 kólás palackból és 30 műanyag zacskóból készültem.”

Az ilyen és ehhez hasonló üzenetek rádöbbentik az embert az újrahasznosítás fontosságára, de egyben a márkádra is felhívják a figyelmet.

#3 Bambuszból készült IT-kütyük

A technológia és a fenntarthatóság látszólag két külön fogalom - de ez nem kell, hogy tényleg így is legyen.

Bambuszból is készülhetnek vezeték nélküli töltők vagy hangszórók, ezeket pedig mindenki használja, így rendkívül funkcionális ajándékok.

Hogyan használd a kampányodban?

Tüntesd fel az ajándékon: azzal hogy nálad vásárolt, egy fát ültetett vagy támogatott egy méhcsaládot, stb. Ezeket a pozitív üzeneteket (természetesen a logód mellé) mind-mind oda lehet csempészni a bambuszból készült termékekre.

"A Földet nem apáinktól örököltük, hanem az unokáinktól kaptuk kölcsön."

/David Brower/