A reklámajándék a vállalati imázs, illetve brandépítés céljából alkalmazott marketing eszköz. A reklámajándékok közé tartoznak a különféle promóciós árucikkek, termékek, ajándéktárgyak, általában hétköznapi használati tárgyak amelyeken fel van tüntetve a cég neve, céglogó vagy egy adott kampányhoz vagy céghez kapcsolódó szlogen. A márkaépítés mellett a reklámajándékok gyakori eszközök gerillakampányokban is.
Ezért fontos, hogy Marketingesként/Cégtulajdonosként a reklámajándékokat a lehető legjobb alkalomkor, a lehető legjobb formában átadni, hogy hatásuk maximális lehessen. Sokszor kérdés, hogy vajon érdemes-e felköszönteni az alkalmazottakat a szülinap alkalmával? Vagy ajándékozzunk-e karácsonykor az üzlet feleinknek és a dolgozóknak? Mire érdemes odafigyelni?
Hogy megkönnyítsük a dolgot a reklámajándékozás etikettben, összegyűjtöttünk 5 tippet, amire érdemes odafigyelni. Ám mielőtt belevágnánk, először nézzük meg, hogy egyáltalán milyen alkalmakkor lehet ajándékozni.
Mikor lehet személyre szabott reklámajándékot adni?
Magát az ajándékozást, mint gesztust a legtöbb ember nagyra értékeli. Ha Cégvezetőként gondolkozunk ezen, érdemes észben tartani a jeles alkalmakat, hogy kifejezhessük megbecsülésünket az alkalmazottak, üzleti partnerei felé.
Ilyenek lehetnek például:
- Ünnepi alkalmak (például karácsony)
- Jubileum (X éve a cég alkalmazottja)
- Céges évfordulón
- Egy sikeres projekt/ügyfél megszerzése
- Év eleji ajándékok (például céges naptár)
- Céges kitelepüléseken (például fesztiválokon)
Amennyiben dátumhoz kötött alkalmat választunk, fontos hogy az ajándék a jeles napon biztosan átadható legyen. Hiszen kellemetlen lenne és nem vetne jó fényt a cégre, ha például egy jubileumi ajándék hetekkel később érkezne meg.
Miért hasznos a reklámajándék?
A reklámajándékra úgy kell gondolunk, mint egy promóciós termékre vagy egy céges image-építő eszközre. Ez azonban azzal is jár, hogy olyan jól használható ajándékokat kell adnunk, amely nem a fiókban végzi - hiszen ilyen esetben abszolút nem értékelhető a reklámhatás.
Sokkal jobb, ha olyan praktikus reklámajándékot biztosítunk, amit legalább hetente kétszer, de akár mindennap is használhatnak az ajándékozottak. Ugyanakkor arra is érdemes figyelni, hogy az ajándék kapcsolódjon a cégünk arculatához vagy a közvetíteni kívánt üzenethez. Mondunk is egy-két példát:
- Amennyiben cégünk az IT-szektorban tevékenykedik, ajándékozhatunk például saját logóval ellátott telefontöltőt vagy power bankot.
- Ha a cégünk a zöld megoldások híve, akkor pedig osztogathatunk újrahasznosított terméket, pl. vászonszatyrokat, amelyeket nejlon helyett használhatnak. Mindennapi használatra alkalmas, praktikus ajándékok, amelyek jól pozícionálják a cégünket.
5 dolog, amit érdemes betartani a reklámajándékozás során
Illetve, hogy mire figyeljünk oda, ha ajándékot küldünk? Összegyűjtöttünk öt hasznos tippet, amit mindenképpen érdemes szem előtt tartani.
1. Logó
A logó ne legyen túl nagy - legyen kisebb, de jól látható helyen. A nagy emblémák ugyanis a szakszerűtlenség benyomását kelthetik. Érdemes figyelni a dizájnra és a színekre is, jó ha kiválasztott termék színe harmonizál a grafikával. Ilyen esetben vagy ha a logónk alapszíne elüt az ajándéktárgy színvilágától, akkor érdemes inkább fekete-fehérben nyomtatni.
2. Váltsunk ki érzelmeket az ajándékozottakból
Az emberek olyan ajándékokra vágynak, amik praktikusak és érzelmek fűzik őket hozzá. Ezt pedig úgy érhetjük el, hogy magát az ajándékozást is felejthetetlenné tesszük.
Céges kitelepüléseken, például egy fesztiválon, találjunk ki egy vicces, játékos feladatot, amit teljesíteni kell. Ez a feladat lehetőség szerint kapcsolódjon a cégünkhöz, arculatunkhoz, de ne reklámozzuk túl - hiszen erre való a reklámajándék.
Azonban a jó hangulatú feladatok egy közösségi élményt is adnak az ajándékozottnak, így a tárgy mellé párosul egy emlék is. Ezzel hosszú távon növelhetjük az elköteleződést, akár még 5 évvel később is fel tudják idézni az ajándékozottak azt, hogy milyen volt a céges logó, a feladvány, és hogy milyen ajándékot kaptak.
3. Ha egy egész részlegnek, irodának küldünk, ne kivételezzünk
Amennyiben egy irodának, részlegnek küldünk ajándékot (legyen az külsős vagy belsős) jó ha egységes promóciós anyagot választunk.
Ez lehet akár egy ajándékkosár vagy csokor virág (pl. nőnap alkalmából). Ilyen esetekben azonban nagyon ügyelnünk kell arra, hogy ne "kivételezzünk", vagyis ha nőnapra küldünk virágot, akkor mindenkinek csak pl. sárga rózsát küldjünk. A megkülönböztetés ebben az esetben semmiképp sem szerencsés.
4. Óvatosan humorizáljunk
A humor jó fegyver, de ne vigyük túlzásba. Bizonyos alkalmakkor pedig érdemes őket kerülni - ilyen például a nyugdíjazás.
5. Mikor küldjük az ajándékot?
A megfelelő időpont kiválasztása ugyancsak fontos szempont. Nem épp szerencsés dolog például egy nagyobb döntés előtt az ügyfélnek reklámajándékot küldeni, hiszen ez könnyen akár vesztegetésnek is tűnhet.
Mire érdemes figyelni az ajándék kiválasztása során?
Mielőtt reklámajándékot választanánk, ügyeljünk a következő pontokra:
- Az egyik legnehezebb terület talán az, hogy meghatározzuk az ajándékokra fordítható összeget, olyan értékben érdemes választani, amit megengedhetünk magunknak. Egy fesztiválon vagy céges kitelepüléseken érdemes kicsit több pénzt rászánni, hiszen az ajándékok teljes mértékben reklámcélt szolgálnak.
- Üzleti partnerek esetében viszont már kicsivel másabb a helyzet. Ugyanis egyes cégeknél korlátozva van, hogy mit fogadhatnak el. Erről érdemes előre tájékozódni és figyelni arra, hogy ne lépjük túl a keretet túlzó ajándékokkal.
- Ajándékozás fenntarthatósága. A mai világban a fenntarthatóság egyre fontosabb szempont. Fontoljuk meg, hogy reklámajándékként olyan termékeket válasszunk, amelyek környezetbarát anyagokból készülnek, újrahasznosíthatóak, vagy csökkentik az ökológiai lábnyomot. Az ilyen ajándékok nemcsak a környezetet védik, hanem pozitív üzenetet is közvetítenek a cég értékeiről, és erősítik a vállalat zöld imázsát.
- Kulturális érzékenység. Nemzetközi környezetben fontos figyelembe venni a különböző kultúrák ajándékozási szokásait és elvárásait. Bizonyos országokban eltérő jelentést hordozhat egy adott ajándék, így fontos, hogy alaposan tájékozódjunk, és érzékenyen közelítsünk a különböző kultúrákhoz. Ez elkerüli az esetleges félreértéseket, és tiszteletet mutat az üzleti partnerek iránt.
Legyen praktikus
Korábban említettük már a személyre szabott ajándékok jelentőségét. Most ejtsünk néhány szót a praktikumról.
Igaz, hogy mindenki szereti az ajándékokat, de a hasznavehetetlen tárgyaknak nem tud igazán örülni az ember. Figyeljünk oda a célközönségünkre és válasszunk olyan ajándékot, melyet a mindennapok során tudnak hasznosítani.
Ha nem használati tárgy, hanem például élelmiszer-tartalmú ajándékkosár mellett tesszük le a voksunkat, érdemes odafigyelni arra, hogy bőséges legyen. Ugyanis ilyen helyzetben az ajándékozottnak illik megosztani a finomságokat munkatársaival.
Ha mi kapunk ajándékot - ne felejtsük el megköszönni!
Ha az ünnepi időszakban, vagy születésnapunkon kapunk ajándékot az üzlettársaktól vagy alkalmazottaktól, illik azt mihamarabb megköszönni. A legjobb megoldás, ha kézzel írott köszönőlevelet küldünk a feladónak.
Összegzés
Reméljük a fenti tippek segítségére lesznek a tökéletes üzleti ajándékok kiválasztásában. Ha még ezek után is bizonytalan lenne és további tanácsokra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal!