Hogyan adózz a reklámajándékok után 2022-ben?

Az adózás mindig is kardinális kérdés egy kkv életében. A legtöbb esetben mindig kéznél van A KÖNYVELŐ, aki tudja a választ szinte az összes, pénzügyekkel kapcsolatos kérdésre, azonban vállalatvezetőként, beszerzőként, projektgazdaként mindig jó, ha képben van az ember.

Épp ezért összegyűjtöttük a reklámajándékozás adózásával kapcsolatos tudnivalókat, aktuálisan a jelenlegi, 2022-es évre vonatkozóan.

Először azonban tisztázzuk azt, hogy mi is számít "pénzügyi szempontból" reklámajándéknak.

Mi számít reklámajándéknak?

Reklámajándéknak hívjuk azokat az emblémával ellátott, marketing célból ingyenesen ajándékozott termékeket, amelyek segítenek ügyfelekkel való kapcsolatok javításában.

Reklámajándékot azonban nemcsak üzleti partnereinknek adhatjuk, hanem cégen belül, a kollégáknak is, például karácsony, nyugdíj vagy épp szülinap alkalmából.

Itt fontos, hogy adózási szempontból különbséget kell tenni a kettő között.

Üzleti ajándék a partnerek részére

A partnerek részére adott, üzleti ajándék az Szja tv. 70–71. §-a szerint egyes meghatározott juttatásnak minősül, épp ezért adózás szempontjából is ezek a paragrafusok az irányadók.

Mint olyan, az ajándék értékének 1,18-szorosa után 15 százalék SZJA-t (személyi jövedelemadót), valamint 15,5 százalék SZOCHO-t (szociális hozzájárulási adót) kell fizetnie.

Példa:

Ha például egy üzleti partner részére 50.000 forint értékű ajándékcsomagot küldesz, akkor ennek 1,18-szorosa után, tehát 59.000 forint után kell 8850 forintnyi SZJA-t, és 9145 forintnyi SZOCHO-t befizetned, vagyis összesen (8850+9145) 17.995 forint a fizetendő adó.

Ajándék a kollégáknak

Itt többféle variáció lehetséges, így mindegyiket bemutatjuk, külön példákkal. Nézzük is meg az első esetet.

Ajándék egy évben egyszer, a minimálbér 10%-áig

Amennyiben egy adott évben a munkáltató egy alkalommal ad ajándékot a kollégáknak, a minimálbér 10%-áig szintén egyes meghatározott juttatásnak minősül. (A minimálbér 2022-ben 200.000 forint, így az összeghatár ennek 10%-a, vagyis 20.000 forint.)

Példa:

Amennyiben a kollégáknak egy 15.000 forint értékű ajándékcsomagot adsz egy évben egyszer, akkor a fentiek szerinti eljárást kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy 2250 forint SZJA-t és 2325 forint SZOCHO-t, vagyis összesen 4575 forintnyi adót kell befizetned.

Ajándék rendezvény keretében

Más az adózás azonban akkor, ha az ajándékot például egy karácsonyi vacsora keretében adják át. Ilyenkor ugyanis a minimálbér 25%-ig (50.000 forintig) egyes meghatározott juttatásnak lehet tekinteni az ajándékot.

Példa:

Ha karácsonyi vacsora keretében a kollégáknak 50.000 forint értékű okosórát adsz (ez az összes a minimálbér 25%-a, szintén egyes meghatározott juttatásnak minősül, vagyis 15% SZJA-t és 15,5% SZOCHO-t kell utána fizetni.

Ajándék egy évben többször és/vagy a minimálbér 10-25%-át meghaladó összegben

Ha munkáltatóként évente többször, és/vagy nagyobb értékben (rendezvény nélkül 20.000 forintot, rendezvénnyel együtt 50.000 forintot) meghaladó összegben kívánsz ajándékozni, akkor nemcsak a munkáltatót, de a kollégáknak is adózási kötelezettsége keletkezik.

Példa:

Amennyiben egy fejenként 80.000 forint értékű ajándékcsomagot adsz a kollégáknak, úgy a munkavállalónak az ajándék értéke után 15% SZJA, és 18,5% TB-járulékot kell befizetnie.

Ez konkrét összegekben kifejezve 12.000 forintnyi SZJA-t, és 14.800 forintnyi TB-járulékot jelent, vagyis az összes befizetendő adó a munkavállaló részéről (14.800+12.000) 26.800 forint.

A munkáltató adóterhe  1,5% szakképzési hozzájárulás (1200 forint) és 15,5% SZOCHO (12.400 forint) vagyis összesen 13.600 forintnyi adó terheli.

Összegzés

Érdemes tehát munkáltatóként is tisztában lenned azzal, hogy adózási szempontból a cég, és persze a kolléga hogyan jár a legjobban, ha reklámajándékot szeretnél adni.

Felhasznált források:

https://profitline.hu/ajandek-adozasa-2022-hogyan-adoznak-az-ajandekok-429635